středa 30. července 2014

Recenze The Cave

The Cave je 2D adventura, která se objevila počátkem loňského roku na  Xbox Live Arcade, Playstation Network a také Nintendo shopu, na níž pracovali lidé ze studia Double Fine, pod záštitou firmy SEGA. Ačkoliv nejsem zrovna velkým fanouškem Segy a jejich hry mě obvykle spíše míjejí, tak jsem se na Jeskyni neskutečně těšil a odpočítával dny, kdy hra měla vyjít. Nakonec jsem se dočkal a hned při vydání hru koupil. V následující recenzi se dočkáte celkového zhodnocení, které by vám mělo usnadnit rozhodování, pokud zvažujete, zda utratit 1200 MSP, resp. 15 euro.

Jak již bylo předestřeno, Cave znamená Jeskyně a v jedné takové se bude odehrávat celý náš příběh. Ten se točí okolo 7 postav, které si můžete vybrat, hru vždy procházíte se 3 postavami, jejichž výběr je jen na vás, a ačkoliv zpočátku moc nechápete důvod, proč se zde dostali, tak si neodpustím malou spojitost s hrou Silent Hil 2, protože tam se lidé dostávali do stejnojmenného města za to, že způsobili nějaký amorální čin. Stejně tak je tomu i zde a na vás bude odhalit drsná tajemství každé postavy. Na výběru tu máte rytíře, vědkyni, cestovatelku v čase, dobrodruha v ženském podání, dvojčata, vidláka a naši skupinku zakončuje mnich. Každá postava disponuje speciální schopností, která je velmi podstatná, protože vám umožňuje přístup do speciálních částí, kde vás čeká hlavní úkol pro každou z postav. Rytíř disponuje nesmrtelností, vědkyně dokáže ovládat počítače, cestovatelka časem umí projít skrz barikádu, dobrodruh se může zhoupnout pomocí svého lana do normálně nepřístupných částí, dvojčata dokáží používat formu ducha, což dostatečně pochopíte během jejich putování, vidlák zase dokáže zadržet dech a potopit se do normálně nepřístupných míst a mnich dokáže využít sílu telekineze.

Vaším úkolem je tedy dostat se s danou skupinkou skrz Jeskyni a přežít všechny její nástrahy. Abyste se dokázali posunout, tak budete muset vyřešit velkou spoustu puzzlů, které mi nepřišly zrovna jednoduché a rozhodně potrápí vaše mozkové závity (alespoň ty moje potrápily dostatečně). Jelikož je celá hra složená z menších příběhů, tak do nich nebudu víc dloubat, abyste nepřišli o chvíli překvapení, protože povětšinou jsou tyto příběhy famózně vyřešené a musím říct, že hra za dvojčata, rytíře, mnicha či vidláka mě opravdu dostala a jediný spíše průměrný mi přišel ten od dobrodruha, kterých bych zhodnotil slovy nemastný, neslaný.

Grafická stránka, 2D zpracování i hudební doprovod jsou další z řady věcí, které můžeme bez výčitek vyzdvihnout. Ačkoliv je celá hra zasazena do 2D, tak je graficky velmi pěkně zpracována a v žádném případě si nemyslete, že budete stále jen v jeskyni, protože ta, ve které se nacházíte je dosti speciální Jeskyně s velkým J. To proto, že v ní najdete části, jako jsou opuštěný ostrov, pyramida, raketové silo, chrám mnichů a mnoho dalších, všechny nádherně zpracované a přizpůsobené každému z našich hrdinů přesně na míru. Hudební a zvukový doprovod je rovněž hodný k vyzdvižení, protože na arkádu je na vysoké úrovni a doprovod na karnevalu mám pořád v paměti. Samozřejmě každému sedí něco trochu jiného, a tak se názory mohou lišit, nicméně jsem byl nadmíru potěšen. Anglicky mluvící hráči poté jistě ocení i hlas Jeskyně, který vás doprovází jako jakýsi průvodce a po celou dobu hraní vám ho zpestřuje pomocí vtipných hlášek a narážek.

Ačkoliv jsem doteď psal jen o těch pozitivních věcech, tak zde najdete jedno ale. Jak velké, to nechám na posouzení každého z vás, protože hra je založena na řešení puzzlů, tak je její dohrání nejdelší napoprvé a každým následným hraním se váš čas v podstatě zlepšuje. Napoprvé mi hra zabrala cca 6 hodin, což si řeknete, že je pěkný čas na arkádu, ale je to spíš proto, že jsem občas běhal od ničeho k ničemu a hledal, co vlastně udělat, abych se dostal dále. Při dalším hraní je možné hrou profrčet za cca 2 hodinky, pokud použijete stejné postavy. Když si ale vyberete postavy jiné, tak se samozřejmě jejich hlavní úkoly vystřídají a opět budete mít asi polovinu hry zcela novou, což je jen dobře a hra vás tak nutí, abyste ji několikrát dohráli. Herní doba se tak může docela slušně protáhnout a o to více, pokud jste lovci achievementů a trofejí. Pokud jste hráči, kterým bude stačit hru dohrát jednou, pak počítejte v průměru se zmíněnými 5-7 hodinami. Jeskyní jsem samozřejmě prošel za všechny postavy, abych mohl srovnávat a tak můžu s jistotou říct, že každý další průchod vám zabere méně času na dohrání.

Hra The Cave rozhodně není určena lidem, kteří sedí celý den u stříleček typu Call of Duty nebo Battlefield, ale spíš těm, kteří rádi trápí mozkové závity a vyžívají se v příběhu. Pro ně je tato hra samozřejmostí a kdo nad koupí váhá, tak by měl přestat, protože se jedná o zásah do černého. Jedinou chybičkou je právě zmíněná herní doba, která není nejdelší a jen průměrný příběh u dobrodruha. I s odstupem roku  a půl po zahrání patří tato hra mezi jednu z nejlepších her, kterou jsem mezi arkádami hrál a asi nebudu jediný, kdo by si všemi deseti přál pokračování...

Konečný verdikt: 95/100